Camillas Lilla

Kräftskiva och Inga ankor
Igår stod jag vid spisen i många timmar. Hade lovat Per en kräftskiva och då tänkte jag att han skulle få en redig en. För mig handlar det om att vi inte enbart ska äta kräftor, det blir man inte mätt på. Det blev kräftor, räkor, pizza med potatis och västerbottenost, löjromspizza, västebottenpaj, focaccia med vitlök och dill, tre ostar, lufttorkat kött, ölkorvar, fyllda chilisar och kex.
Ja, ni ser ju hur buffébordet såg ut. Vi fick äta tills det tog stopp och då hade vi kanske ätit 1/8 av allt, kanske ännu mindre. Mätta och nöjda blev vi i alla fall.  
Löjromspizza (1 st)
rullepizzadeg (eller hemgjord pizzadeg på 2,5 dl vätska)
1,5  dl Creme fraiche
1,5 dl Västerbottenost, riven
1 dl gräddfil
80-100 g Kalix löjrom
Dill, grovt hackad
Rödlök, fint hackad

Sätt ugnen på 225°
Lägg ut pizzadegen på en bakplåtspappersklädd plåt.
Bred över creme fraiche
Strössla över västerbottenost
Grädda i ugnen tills osten smält och pizzan fått fin färg.
Ta ut och låt svalna av lite (annars rinner gräddfilen ut och pizzan är varm)
Skär i lagom bitar. Lägg på en klick gräddfil. Klicka över löjrom. Strö på rödlök och dill.
(Har glömt vart receptet kommer ifrån)
Focaccia
0.5 paket jäst
1 tsk salt
1 msk flytande honung
4 dl ljummet vatten
4 msk mjölk
10 dl mjöl
1.75 dl olivolja
1 kruka Färsk Timjan
Flingsalt
 
Värm vatten & mjölk i en gryta till 37 grader
Smula ner jästen i en bunke & häll över vattnet & mjölken, rör till jästen löst sig
Häll i salt, honung, 0,5 dl av olivoljan & rör om
Häll i mjölet, lite i taget & rör så allt blandas Låt stå & jäsa i 1 timme under duk
Häll upp på en plåt med kant klädd med bakplåtspapper & tryck ut så formen nästan täcks. Gör hål i hela brödet med ett mjölat finger, klipp över den färska timjan, ringla över resterande olja & strö över rikligt med flingsalt, låt jäsa ytterligare i 40 min.
Grädda i ugnen på 200-225 grader i ca 15-20 min
Receptet kommer från:
Västerbottenpajen blev helt okej, ska nog prova med ett annat recept nästa gång. Har ätit godare om man säger så, eller så är det jag som är kinkig.
Det är i alla fall kul att göra både hemgjorda pajer och pizzor och nu gjorde jag både pajdegen och pizzadegen från grunden. Det tar lite tid men det är det värt smakmässigt. 
Pizzaslices med potatis och västerbottenost 
1 rullepizzadeg (eller hemgjord pizzadeg på 2,5 dl vätska)
2 stpotatis
1 mskolivolja
1 tsksalt
1 dlcrème fraiche
1 dlvästerbottenost
3 stschalottenlök
1 tsksocker
1 nypasalt
0.5 mskvitvinsvinäger
0.5 krukafärsk oregano

Gör egen eller köp pizzadeg.

Kavla ut till två avlånga pizzor på bakplåtspapper.

Skala och klyfta löken. Värm en torr stekpanna och bränn löken på snittytorna. Lägg i skål med socker, salt och vinäger. Blanda runt. Skiva potatisen tunt med osthyvel eller mandolin och blanda med olivolja och en nypa salt.

Ställ in två plåtar i ugnen och värm till 275 grader. Bred crème fraiche på bottnarna och strö på ost. Täck med potatis och lök. Lyft över pizzorna med bakplåtspappret på de heta plåtarna. Sätt in i ugnen och sänk till 250 grader. Grädda i 8-10 min. Ta ut och toppa med färsk oregano. 

Receptet kommer från: https://www.hemkop.se/recept/pizzaslices_med_potatis_och_vasterbottensost

Vi har bestämt oss för att inte köpa några ankor iår, då människor varit så krångliga att köpa av och oärliga. Jag har tappat sugen lite om jag ska vara ärlig. Ska försöka få tag på ägg i vår istället. Kläcka själv och köra det lite svårare sättet istället. Sen känns det för sent nu på hösten att skaffa nya djur. Det står inte på förrän det är vinter och då hinner man inte umgås med djur på samma sätt när man jobbar heltid och vill att deras biologiska klocka ska gå efter dygnets ljusa timmar. Jag vill att de ska vila från äggläggandet, så de inte blir utslitna.
 
Vaktlarna ska få bo i ankhuset i vinter har vi tänkt. De ska få ha det varmt och skönt. Just nu bor vaktelkycklingarna där, de ska få växa på sig lite mer innan jag gör iordning och flyttar in de andra. Det är sex stycken som har överlevt hittills. Det märks att det är svårare att kläcka sent på säsongen. Nu får vi vänta till i vår istället och köra på då. 
Hönsen är det full fart på. Ärtan slåss med en av de ljusbruna, det vrålas och skriks när de är i luven på varandra. Lillan låter fortfarande non-stop med sitt pipande. Men det verkar vara en höna när man tittar på fjädrarna och uir de sitter, men ibland tror jag att det är en tupp med tanke på hur hon beter sig. Så här kan det se ut i hönshuset när vissa försöker gömma sig:
Lillan är inte så liten längre, hon har blivit stor, och har ett hiskerligt humör när vi lyfter upp henne. Inte alls populärt MEN ibland vill jag lyfta och kolla igenom hullet och fjädrar, ögon och kam. En liten besiktning av hönorna är något vi gör med jämna mellanrum. Det är öven ett sätt för dem att förstå att vi inte är dumma/elaka baraför att vi lyfter dem.
Nu börjar det även på att bli dags att vintra in trädgården. Vi har börjat idag med att göra det och tanken är att jag ska fortsätta i veckan.
Vi har tagit ner seglet, börjat att tömma och rengöra krukor och gräva ner lite växter, men än återstår ganska mycket. Per har klippte  gräset för sista gången och invintrade gräsklipparen. Jag ska även fixa land (om jag hinner), ta upp dahliorna och vintra in knölarna, plantera tulpanerna och lite annat smått och gott. Det finns mycket att göra om man vill. Vi får se hur vädret ser ut framöver.
Har tagit bort merparten av chili- och paprikaplantorna, men sparat de som har paprika och chili på sig. Jag vet att man kan spara plantor över vintern men just iår finns det inte plats för dem och förmodligen inte tid heller. Vill att de ska få färg.
Har hunnit med att plantera om lingonplantorna också. Lite små att hantera vissa. Förhoppningsvis klarar de vintern, det skulle vara superbra om de kommer att göra det. Ska plantera ner krukorna i en pallkrage i vinter och se vad som händer i vår.
Det blev 15 krukor med lingonplantor, i vissa är det flera och i andra bara en. Jag vill påpeka att jag aldrig kommer att sluta plocka lingon i skogen, utan det här ska vara ett komplement till lingonen i skogen. Sen är lingon kul att ha baraför att det är lingon också.
Har plockat av alla tomater, då det varit någon illgrön larv som ätit sönder flera av dem. Dessutom är det kallt ute, så då får de komma in i värmen och eftermogna. Är missnöjd med årets uteplantor. Så lite och med tanke på tiden som jag lagt ner.
Plockade även in paprikorna och chilisarna. Vore synd om de förstörs om frosten kommer.
Älskar färgen på den här basilikan 'Round Midnight', den är dessutom god att äta. Hackade ner den sista och frös in.
Ikväll ska jag bara ta det lugnt så hörs vi i veckan ❤