Camillas Lilla

Nya växer och Ankbad
Måndag
Jag har beställt mullbärsträd och ska försöka krukodla det i några år. Det ska bli ett riktigt roligt test. Vill så gärna smaka de bären. Har också betällt fikonträd (eller buske). Jag älskar färska fikon. Tänk att få njuta av det. Då skulle livet vara tip-top-extra-deluxe. Såg att man kan odla wasabi här i Sverige också, men att det är lite krångligt. Skulle vilja ha tayberry och vinhallon med. Drömmer om mycket. 
Idag har förkylningen blivit värre. Vill bli frisk så jag vågar ta i när jag håller på i trädgården. Känner mig ganska trött efter dagen. Två av ankorna rymde idag också. Lagade provisoriskt och ska fixa bättre sen. Kvällen kommer att bli väldigt lugn
Dagens mat: Korv och makaroner 

Tisdag 
En full-i-fart-dag och förkylningen gör sig påmind mest hela tiden. Jag har i stort sett gjort klart alla uppgifter som jag har haft under praktiken. Vilket känns skönt. 
Här hemma fick jag jaga in gaphalsarna. Skäms lite faktiskt. Ville inte att de skulle rymma, så jag stängde in dem i hönsgården och de har levt rövare i hönsgården. Det går alltså inte att stänga in dem. De har stört grannarna idag med andra ord. Något som jag inte ville skulle hända.
Har börjat rensa i rabatterna vid uteplatsen idag. Det går långsamt, men framåt. 
Smulgubbarna är på gång, vitpyttorna också, stjänflockorna och libbstickorna. Det verkar värre med de lila hallonen. Men jag tänker mig att de borde hinna komma om de inte dött nu under den här långa vintern. 
Gräslöken växer på riktigt bra. Är så otroligt nöjd att tuvorna ser så fina ut. Tänk att jag satt den från frö. Lite coolt ändå.
Kycklingarna är inte imponerande när jag städar. Yra, rädda och pipiga. Men de ska ut på annons till helgen. 
När jag kom hem så blev det att fixa mat. Flintasteken stektes på spisen och stektes klart i ugnen. Vi hade inte kol eller briketter hemma. Jag gjorde smashed potatoes för första gången idag. Har ätit det ett par gånger i mitt liv och jag tycker att det är riktigt gott.
Smashad parmesanpotatis 
1 kilo potatis 
4 msk olivolja 
3 vitlöksklyftor 
50 g parmesanost 
2 tsk flingsalt 
2 krm svartpeppar 
Sätt ugnen på 250°. Koka potatisen nätt och jämt klar i lättsaltat vatten. Häll av och låt svalna. 
Lägg potatisen på en plåt med bakplåtspapper och tryck till med en stekspade (jag hade ett bakplåtspapper mellan ett glas och potatisen när jag tryckte till) tills de blir platta och går sönder. Krossa vitlöksklyftorna och lägg dem runtomkring på plåten. Ringla över olja och se till att det kommer under potatisen också. 
Strö över parmesanosten och krydda med flingsalt och peppar. 
Tillaga mitt i ugnen i cirka 20 minuter,  tills potatisen fått ordentligt med färg.
Receptet kommer från:
Har hittat en rödvinssås som vi tycker är helt okej. En form av "bassås". Den är inte allt för komplicerad att göra och jag tycker att den går bra att frysa. Gillar att man kan frysa den. Egentligen borde man ha gjort en större sats och fryst ner, så man kan ta upp vid behov. 
Rödvinssås grundrecept 
1 schalottenlök, hackad
1 msk smör 
2 tsk rårörsocker 
2 msk tomatpuré
3 dl rödvin 
3 dl vatten 
3 msk oxfond 
1 msk majsstärkelse 
25 g smör
Salt
Grovmalen svartpeppar 
Stek löken i smöret med sockret tills löken blir mjuk utan att få färg. 
Tillsätt tomatpurén och bryn någon minut till. Tillsätt vinet och låt koka ihop till hälften. 
Häll på vatten och fond och låt koka ihop till god smak, ca 10 minuter. Rör ev ihop majsstärkelse med lite vatten och vispa ner i såsen. 
Låt koka upp så den tjockar. Vispa ner smöret och smaka av med salt. Sila ev såsen innan servering. 
Receptet kommer från:
Dagens mat: Flintastek, smashad parmesanpotatis och rödvinssås. Till efterrätt blev det kladdkaka och vispgrädde. 

Onsdag 
Vilken dag! Strålande sol och en fantastisk värme! (Mellan 18-20°} Det här har jag längtat efter! Har varit ute många timmar idag. Jag har rensat rabatter idag. Så skönt att få det gjort. Har börjat på den sista rabatten där jag har jordgubbar, men är inte klar. Har haft så fullt upp att jag glömt att ta bilder idag. 
Nu har det äntligen börjat komma cayennepeppar också! En riktigt liten miniminichili som är på gång. Kul!
Jag guck ut på kvällsrundan vid 19:30. Då var det fortfarande 17° ute! Idag fixade Per iordning vattenslangarna och det var skönt. Tog fram ankornas lilla badpool och fyllde på den. De kommer att bli överlyckliga imorgon när de upptäcker det. Det har varit så kallt att jag inte har vågat ta fram badet för att jag har varit rädd för att det ska frysa. Det sks byggas en trall att ha under poolen så att den inte blir alltför smutsigt i vattnet.
Skönt att slippa bära vattenkannan alltför långt också. Ska hämta ner min vita "vattentunna" också, som ska stå vid växthuset någonstans. Måste komma ihåg att lägga myggnät över eller hälla ett par droppar diskmedel i tunnorna sen för att inte fixa egna myggodlingar.
Under eftermiddagen åkte vi till Jem&Fix, köpte trädgårdskalk. Ska bekämpa lite mossa hade jag tänkt. Får se OM det fungerar. Vidare till Biltema (igen). Kom ihåg att köpa en ny klicker också. Nu ska tanterna tränas så gräset flyger. Lite solrosfrön till hönsen ochvgeöna ärter till ankorna, så de får tänka lite och jobba.
Nu börjar föresten kvällsrundan ta lite tid igen. Djur som jag ska fixa med, vattna vintersådderna i växthuset, fylla på ankbadet, städa åt kycklingarna, plantorna inne som ska vattnas och så vidare. Skönt ändå att inte bli sittande i soffan för tidigt. Kycklingarna är föresten ute på annons idag. Så skönt att få det fixat. Bara hålla tummarna för att de blir sålda snabbt. 
Dagens mat: Halloumiburgare med sirachamajonäs och pommes.

Torsdag 
Dagen har gått i rasande takt och jag känner att jag åkt efter som en vante. Efter praktiken åkte jag till Blomsterlandet i Borlänge och hämtade min beställning. Det var fina små plantor. Ska bli lite kul att försöka odla perenner och göra egna buketter, det känns lite lyxigt om jag får säga det själv.
Sen hade även fikonet och mullbäret kommit, så det hämtade jag ut också. Hade fått en fröpåse med. Tydligen hade den gått ur datumet, men det innebär inte automatiskt att fröna blir dåliga och inte gror. 
De ska planteras så fort som möjligt. Har en idé, får se om den blir bra. 
Maten idag blev en form av snabbmat. Köpte 2 paket skärgårdssoppa, 1 hackad schalottenlök, 1 stor hackad tomat, 1 liten påse färsk babyspenat (hackad), 3 dl skalade räkor, citronsaft, salt och peppar. Koka upp allt utom räkorna. När smaken är bra och tomatbitarna börjat mjukna så tillsätter man räkorna och låter sjuda i ett par minuter innan det är dags att äta.
Jag tror att ena gurkan börjar på att få antingen blommor eller skott. Är ärlig talat dålig på hur gurkor fungerar. Har knappt odlat dem själv. Mamma hade alltid gurkor i växthuset när jag var liten/bodde hemma. Gurkor är ju så dyra och köpa, så det vore gott att verkligen kunna äta hemodlade gurkor. 
Dagens mat: Skärgårdssoppa