Pyssel och Amerikanska blåbär

Måndag
Nu märks det verkligen att hösten är på ingång. Det blir mörkare tidigare och tidigare på kvällarna. Det blåser ännu mer och luften ute blir kallare och kallare
Har inte hunnit plocka varesig blåbär eller lingon än och det finns högt upp på min "att-göra-lista". Likaså svamp, både kantareller och trattisar, kanske någon taggsvamp och Karl-Johan om jag hittar sådana. Måste ta tag i det. Dagarna går så himla fort och jag känner inte riktigt att jag hänger med.

Har redan börjat fundera på hur trädgården ska utvecklas till nästa år. Har 100 tankar som snurrar runt i mitt huvud. Vilka fröer jag ska sätta och hur många av varje sort? Vilka växer behöver jag flytta på som jag inte hinner flytta i höst? Vilka växer ska beskäras? Vilka växer ska jag föröka och på vilket sätt ska de förökas på? Ska jag ta bort någon växt ur trädgården? Vilka vill-verkligen-ha-växter finns det? Trädgårdsmässor? 

Funderar på om jag kommer att behöva kläcka kycklingar. Har ju mina två tanter som knappt lägger ägg, men jag kan inte göra mig av med dem då de är så otroligt sociala och speciellt Dagny. Hon vill sitta i knäet, prata och mysa. Kommer planerna med kaninern att gå i lås. Hur många ungar kommer det att bli i varje kull? Måste läsa på igen. Det var några år sedan som jag hade kaninungar sist.

Däckade på soffan 19:30. Vaknade vid 21:55. Gick ut till djuren. Påfyllnad av mat och vatten samt lite prat och klapp med kaninerna. Sen helt plötsligt var det en höna ute på gårdsplanen. Vet inte om hon smet ut precis när jag öppnade dörren in till hönsen eller om hon, trots vingklippning lyckats smita. Det blev jakt och hon vrålade. Ibland blir jag arg och funderar på om det är bättre att de är ute och att något rovdjur får ta dem. Fick i alla fall tag i henne till sist. Är så trött på att jaga dem mest hela tiden. De blir stressade och rädda och jag blir stressad och arg. 
Dagens mat: Pannbiff, brunsås, kokt potatis, tomat, gurka, gröna ärtor, stekta kantareller och lingonsylt.

Tisdag 
Efter att ha kommit hem och ätit mat så tog jag med mig lillisen ut. Så skönt väder att vara ute i idag. Dock kom det mygg och knott. Men vi var ute en stund ändå. Hittade en smulgubbe som jag åt upp och den var faktiskt riktigt söt och god. Det kanske är den sista som jag äter iår?
Såg att luktviolen hade fått en blomma. Så otroligt söt och näpen. Längtar efter ett lila hav av blommor. 
Har städat åt tre kaniner idag. Tar de andra två imorgon. Har gosat med alla utom Rakel. Hon får desto mer gos imorgon. Bodil är värsta gosegrisen. Verkar aldrig få nog av att gosa loss. Gösta låg också och njöt i min famn när han väl slappnade av. Älskar kaningos. Det är både mysigt och lugnande. Tiden försvinner verkligen snabbt när man kommer in i den bubblan. Ofta börjar de att gnissla tänder och då vet jag att de njuter. 
Har börjat samla frön av backnejlika idag. Är långt ifrån klar. Ska försöka hitta mer imorgon om tiden finns.
Dagens mat: Köttfärs, ris och tomater 

Onsdag 
Direkt efter jobbet blev det att åka och fixa några ärenden och veckohandla. Kom inte hem förrän runt 18:10.

Var in på Granngården och där hade de rea på kvarvarande amerikanska blåbärsbuskar. Köpte två av tre kvarvarande buskar. En "Goldtraube" och en "Bluecrop". Jag hoppas på att jag hinner göra lite i helgen i trädgården. Vill bli klar med min "surjordsrabatt".
Hämtade även hem ett paket som jag beställt från Panduro. Lite pärlor och färg bland annat. 
Men framförallt ett "dockhus" som jag ska göra om till ett "Nissehus". Det ska bli roligt. Börjar jag ganska snart så kanske jag kommer att hinna klart till 1:a advent. Det ska faktiskt bli riktigt roligt om jag får säga det själv. Behöver ett bra pyssel nu när kvällarna bara kommer att bli mörkare framöver. 
Idag fick jag äntligen tag på rymmarhönan. Hon blev galen och vrålade. Har bestämt mig för att hon kommer att få vandra vidare där majset och vidderna aldrig kommer att ta slut. Vill inte sälja en höna som är på det här viset, då jag inte vill ha kvar henne. Hade jag bott på en gård så hade hon fått springa fritt, men då vi bor i ett villaområde så är det tyvärr inte optimalt att låta henne gå runt ute själv dygnet runt och förstöra grannars trädgårdar.
Idag fick jag äntligen en bra bild på Vilhelminas blåa öga. Hon ser så mycket större ut på bilden än vad hon är i verkligheten. Tycker fortfarande att de är pyttesmå, hon och Rakel. De har fritt med hö och vatten för tillfället, precis det de ska äta.
Sen har vi Gösta som slickar/putsar ens händer. Är glad att han gillar oss här hemma. Han gillar också att gosa. Jag lägger mellan 10 min till 30 minuter per kväll och kanin för att gosa och prata med dem. De som gillar att gosa får mer tid än dem som inte är så förtjusta i att gosa. Tänker mig att det är en bra övning för dem, så de blir mer vana och kanske mer sociala. 
Dagens mat: Ostfylld kalkon och pommes

Torsdag 
De här sista dagarna har jag kommit på mig själv med känslan att jag tycker att det ska bli lite skönt med höst. Vill gärna ha lite värme ett tag till, men mindre jobb ute. Vill kunna bli klar hyfsat snabbt och kunna gå in och pyssla med något, ta en kopp te eller titta på en serie en hel kväll utan att få dåligt samvete över vad jag inte hinner med. För det dåliga samvetet sitter jämt på mina axlar och tynger ner mig.

Har samlat lite fler föer av backnejlika idag, men även drakmynta. Tycker att blommorna på drakmyntan är väldigt stilga och fascinerande. Ska ha fler plantor till nästa år hade jag tänkt. Mer blommor och grönska! 
Tittade på de små rosenkvittenbuskarna som jag har och insåg att jag fått några ytte-pytte frukter. Kul, men frågan är om jag kan använda dem på något sätt eller inte.
Nu ska jag ut och fixa djuren och vattna i trädgården. Kanske skörda något från växthuset också. 
Dagens mat: Ris med champinjoner, ärtor, majs, ägg och dressing.