Inkokta päron och Växthusmisslyckande 2.0

Måndag
Idag tog jag tag i att koka in päronen. Så enkelt följde det här receptet: 
Land - Inkokta päron på gammaldags vis
Jag skalade päronen och lade dem i vatten med citron i. Sedan kokade jag upp hälften vatten med hälften socker (5 dl av varje). Lade ner päronen i det kokande sockervattnet med hålslev. Lät dem koka tills de nästan är mjuka. Sköljde rena burkar i atamon och fiskade upp päronen med hålslev när de nästan var klara och lade i dem i burkarna. Fyllde på med sockerlag nästan ända upp till kanten. Skruvade på locken och ställde burkarna upp och så ska de få stå till imorgon. 
Ska koka in äppelklyftor också. Men det får bli en annan dag. 
Dagens mat: Fiskpinnar och pommes, majonäs

Tisdag 
Idag är jag jättetrött och har haft huvudvärk. Lite migränliknande. Somnade till en stund i soffan innan jag gick ut och bråkade med ena kaninburen. Tappade tålamodet, men det slutade med att Bodil fick flytta dit.

Har tittat runt i trädgården lite. Det är fortfarande en bit kvar för björnbären. Håller tummarna. Det ska ju bli högsommarvärme i några dagar framöver. Håller tummarna för att det händer lite mer med björnbären. 
Iår har jag fått in grönsaksfly och sniglar i växthuset. Det känns så otroligt värdelöst. Hade hoppats på att få några kilo tomater. Larverna har ätit sönder tomater, paprikor och chilisar, även bladen har fått stryk. Det ser ut som om det dragit fram en hagelstorm där.
Det som ligger i bunken är det som jag har fått ut av mina planteringar i växthuset. Just ja har även fått en spetspaprika till (som vi åt upp) och en tomat som jag har smakat
Funderar på vad jag ska göra annorlunda nästa år, så jag får en större skörd. Förra året möglade allt bort, utom paprikorna och de fick jag några kilo av. Är faktiskt besviken på att jag har misslyckats även iår.
Dagens mat: Makaronilåda 

Onsdag 
Veckohandling idag. Det är bland det tråkigaste som jag vet. Glömde visa bild på Bodils nya "lägenhet". Hon verkade bli riktigt nöjd. Öppnar man så kommer hon och klättrar ner i mitt knä och vill gosa ❤️
Hittade en fin blå bolltistel i trädgården. Trodde faktiskt att den skulle bli mycket mer blå, men den är otroligt vacker ändå. Hade några till plantor som tyvärr inte verkat klara sig. Men så är det med odlingar. Får kanske sätta fler fröer till nästa år. Hade varit roligt att sätta i dem i olika buketter. 
Dagens mat: Grillad kyckling och potatissallad

Torsdag 
Är så trött idag igen. Har bara gjort det absolut nödvändigaste här hemma. Funderar väldigt mycket på när och hur jag ska hinna med det jag vill i trädgården. Måste verkligen ta tag i surjordscirkeln. Är så trött i veckorna och på helgerna är det fullt upp och så försöker jag att vila. 

Egentiden är det bara att glömma känns det som. Hade tänkt börja tömma pallkragar och krukor med ett-åringar också. Har en överväxt jordhög som jag skulle behöva rensa och använda jorden i pallkragar. Funderar på att riva ut allt ur växthuset också, då jag ändå knappt verkar få något. Skulle dessutom behöva skörda både dill och persilja. Listan kan göras betydligt längre. Synd att dygnet bara har 24 timmar!
Dagens mat: Rester