Blåbärscirkel och Kaninstäd

Fredag 
En lång dag. Skynda och hämta lillisen, hem och laga mat. Sen en vanlig kväll. Hade lite ångest över att knappt något blivit gjort i veckan. MEN idag hände det plötsligt saker. Satte upp höhäckar i två burar (tur att man är van att använda skruvdragare) och två vattenskålar. Hade ut strö, fyllde på hö och vatten, sen åkte surhäxorna ut i varsin bur. Vill inte ha dem tillsammans då de stressar och skyddar varandra. Ibland får man ta vissa beslut som kanske inte är de bästa, men kanske blir bra i slutändan. De verkade känna sig otroligt kränkta av det i alla fall. 
Imorgon ska jag ta bort kaninburarna i garaget, städa ur där och städa hos de resterande kaninerna. 
Dagens mat: Skink- och grönärtsås med pasta 

Lördag 
Idag har det varit full fart sedan jag vaknade här hemma. Efter frukost blev det att baka äppelpaj innan jag gick ut i verkstaden och städade undan kaninburarna och städade av golvet. Det tog sin lilla tid innan det såg hyfsat bra ut. Mycket plats blev det i alla fall! 
Smet iväg till hönsen ett par gånger då jag tycker att det är så mysigt att sitta med hönsen en sväng lite då och då. De är så sociala och gammeltanterna Dora och Dagny hänger gärna i knäet på mig. Det har blivit extremt lugnt i hönsgruppen sedan jag tog bort den där skrikiga och flaxiga hönan som alltid rymde. Så i efterhand så inser jag att jag verkligen tog rätt beslut.
Packade iordning kärran med rhododendronjord, blåbärsbuskar, gräslök, pepparmynta och drakmynta. Det tog en stund innan jag insåg att det var punktering på ett däck. Med lite jävlaranamma så lyckades jag dra den till andra sidan på tomten, men det var tungt och jag blev väldigt trött av det.
Har velat få iordning blåbärscirkeln ett bra tag nu. Men antingen har vi varit borta eller så har det varit dåligt väder. På förmiddagen rensade jag bort allt ogräs och såg att det även började bli väldigt fin jord under allt skruffs. Fullt med maskar.
Sen åkte vi och hade ett till kalas för lillisen innan vi åkte och veckohandlade. Hem, laga mat och gå ut igen. Blev i alla fall klar med att gräva ner mina tre nya blåbärsbuskar. Ska fylla på med mer kaninströ för att jämna ut bara och kanske kantskära, så det blir jämt och fint. Ska fylla på mer jord/torv hos tranbären också innan vintern kommer.
Skurade ur bottnarna på kaninburarna också. Så de ska bara få torka helt innan jag lägger undan dem för iår. Måste nog snart plocka bort alla vattenslangarna också.
Har tömt krukor på tomten och på trappen. Många ettåriga blommor fick åka på komposten då de börjat bli så otroligt fula. Ska klippa ner vissa växter också, eller jag hoppas att jag hinner. Skottkärran är ett av mina favoritverktyg i trädgården. Man kan packa den och man kan köra bort ogräs i den.
Har städat hos Gösta och medan vi satt och gosade kom en padda hoppande. Gösta spetsade öronen, men blev inte rädd. 

Imorgon är det sista "kalaset", ska baka, städa, städa hos hönsen, städa hos Ninni och Bodil. Kanske fixa ett par pallkragar. Har så mycket som behöver göras utomhus.
Dagens mat: Tacos

Söndag 
Efter frukost blev det att baka då vi ska ha det sista kalaset idag. Det blev en långpannekaka med bär. Tog hälften hallon och hälften blåbär. Dessutom struntade jag i pärlsockret.

Snabb långpannekaka med bär
100 g smör
165 g ägg
270 g strösocker 
180 g vetemjöl 
3 g bakpulver 
250 g blandade bär
(35 g pärlsocker)

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Blanda ihop mjöl och bakpulver och sikta ner det  i äggsmeten. Vispa ner smöret.
Häll smeten i en långpanna, ca 25x35 cm med ett bakplåtspapper i botten. Strö över bär (och pärlsocker). 
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 minuter, tills den är gyllenbrun och smeten har stannat. Låt kakan svalna och skär sedan i bitar. Servera gärna med glass eller grädde.
Receptet kommer från:
Allt om mat - Snabb långpannekaka med bär
Choklad gillar de flesta, så en brownie istället för kladdkaka idag kämdes inte helt fel.

Enkla brownies med kakao 9 st
120 g smör
2,25 dl strösocker 
2 st ägg
0,5 tsk vaniljpulver 
1 dl vetemjöl 
1 dl kakao
1 nypa salt

Smält smöret i en stor kastrull på svag värme. När allt smör precis smält, ta av kastrullen från plattan och blanda i sockret och låt svalna något.
Vispa ner äggen och vaniljpulvret i smeten. Vänd ner vetemjöl, kakao och salt och rör ihop till en slät smet.
Smörj en form 20x20 cm, och klä med bakplåtspapper. Häll i smeten och bred ut den jämnt i formen. Grädda i 175° i cirka 20-25 minuter. Låt svalna i formen, ta upp och skär i 9 rutor. 
Receptet kommer från:
Heavenlycupcake - Enkla brownies med kakao
Har städat åt Ninni idag. Hon är en extremt rörig kanin. Bajsar på fyra olika ställen i buren. Kaniner brukar ju ha en bajshörna, men inte hon inte. Förstår inte varför. Men hon har väl den personligheten.
Bodil däremot har en egen bajshörna. Trodde först att hon inte bajsat alls, men hon har gömt den under allt hö som hon har dragit ut.
Det var roligt med gäster idag. Kul att få prata lite, fika och lillisen var riktigt nöjd. Det är roligt att ha vänner på besök. Efter maten så gav jag mig på hönshuset.  Rev ut allt. Skottade och skyfflade. Sen dammsög jag ur hela hönshuset innan jag fyllde på rederna med hö som hamnat bredvis balarna när jag tagit av dem. Slängde in den sista halmbalen till dem, de ska få sprätta ut den helt själva. Bytte vaxduk på bajsbrädan. Hönsen var skeptiska när de kom in. Men det där får de leva med.
Städade ur foderboden bär jag ändå var i farten. Nu är det bara halmhuset som ska städas ur. Så skönt att bli klar till vintern. 
Man är ju inte direkt snygg i sin "städa-ur-hönshuset-outfit". Svettig och dammig blir man. Behöver fylla på mina munskydd såg jag. Tur att man inte går runt i dem jämt.

Dagens mat: Gräddstuvad pyttipanna med stekta ägg

Veckans ord: Dentrologi - Läran om buskar och träd.