Aklejafrön och Kaninpromenad

Fredag 
Dagen har gått fort. Veckohandling på förmiddagen, sen lunch. Var ut en sväng och tittade runt i trädgården. Hittade aklejafröer. Samlade ihop en hel hög. Ska bli spännande att se om det blir någon annan färg på dem, då de kan korspollineras med andra aklejor. Jag har sett att det finns i allafall en annan sort här i trädgården som jag har sett (men inte planterat), så ingen vet vilken färg det blir på aklejorna som kommer.
Älskar att se humlor, bin och fjärilar i trädgården. Det gör mig lycklig. Idag hade jag dessutom besök av sju stycken trollsländor som verkade flyga runt och "leka". De är också fascinerande djur tycker jag. 
Jag försöker klämma in vegetarisk mat ett par gånger i veckan. Ibland tycker jag att det är svårt, då nötter, bönor (som jag håller på att lära mig äta) och linser finns med i receptet. Nötter kan jag inte äta och jag har svårt för konsistensen på linser, så det är svårt ibland. Hittade ett intressant pastarecept. Älskar citronsmak.
Citrusdoftande pasta med gremolata och parmesan 2 port
200 g valfri pasta 
2 dl vispgrädde 
Salt
Peppar 
2 msk riven parmesanost
Gremolata
2 små ekologiska citroner, rivet skal
2 msk finhackad persilja 
1 finhackad vitlöksklyfta
2 msk olja (jag tog olivolja)
Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. 
Koka ihop grädden tills hälften återstår.  Smaksätt med salt och peppar. 
Gremolata: Blanda citronskal, persilja, vitlök och olja.
Blanda pastan med grädden och gremolatan. Strö över parmesanosten.
Receptet kommer från:
Recept-Citrusdoftande pasta med gremolata och parmesanost
Tog en långpromenad under kvällen och det var riktigt skönt. Det känns att jag behöver det. Lite lyckokänslor som dyker upp.
Dagens mat: Citrusdoftande pasta med gremolata och parmesan 

Lördag 

Idag blev det en heldag i Borlänge. Skaffade inneskor till jobbet och köpte sängkläder, kudde och täcke till lillisen som vi ska ha i husbåten. 

Köpte även småburkar på IKEA, de är perfekta att ha marmelad i, ska ha dem att göra julklappar i. Det är roligt att ge bort hemgjorda presenter.

Hade en mysig kväll ute med djuren. Ninni var otroligt kelsjuk och jag fick klappa och pussa på henne ❤️ När jag skulle plocka gräs och örter åt henne råkade jag störa ett rådjur som hoppade upp ca 3 meter framför mig. Jag tror att jag blev lika rädd som henne. Men hon drog inte iväg långt. Fick fånga in en unghöna som hade rymt som blev galen. Hon vrålade, skrek och högg mig upprepade gånger i handen. Synd att jag inte haft tid för dem och att jag varit tvungen att fånga henne förut. Tupparna som bor i ungkarlslyan fick lite uppmärksamhet också.

Dagens mat: Rostbiff, färsk pasta och mangochutneysås och tomat

Söndag 
Vaknade med migrän och därav lite halvdåligt humör. Har känt av det hela dagen. Lättirriterad har jag också känt mig och hade nog helst velat gömma mig undet täcket.

Var i alla fall iväg till Gammelgården i Hedemora och åt lunch med tre av de bästa/roligaste människorna jag vet, vi har inte träffats på över ett år allihopa, då livet kommer emellan. Det var trevligt och jättegott, men jag blev tyvärr inte mätt. Tycker nog att portionerna var i det minsta laget. Åt 'smashed potato' med rökt renröra. 

På eftermiddagen blev det att testa om det skulle fungera med Ninni i sele. Hon var lite skeptisk när jag satte på den. Sen blev det full fart. Hon jagade hönsen som skrek och flydde i vild panik och hon verkade ha jätteroligt och gjorde en massa "lekskutt". Hon lade sig ner och jag fick klappa henne utan problem. Sen blev hon sur när jag lyfte henne och vi skulle avsluta "promenaden". Vi var ute och härjade i nästan en hel timme.
Är så nöjd med "rabatten" som jag gjorde i våras. Svarthallonen har växt riktigt bra. Gräslöken som är i mitten av raden har jag satt från frö och likaså smultronen. Smultronen har växt något helt galet och håller på och blommar om.
Salvian som jag flyttade i våras är också helt otroligt vacker. Den har växt så fint och buskigt. Funderar på att testa fritera bladen. Har för mig att jag sett det på något kockprogram för ett tag sedan.
Tranbären ser det ut att bli några stycken av. Alla ljusgröna pluttar kommer att bli tranbär.
Hittade ett par kvistar av svarthallon som hade gått av. Den ena kvisten var inget att ha. Den kastade jag, den andra kunde jag dela upp i tre bitar och sen planterade jag dem i fuktig jord. Min upplevelse är att de rotar sig väldigt lätt ich snabbt blir nya och fina plantor.
Kanske blev lite sent, men de sista jätteverbenorna blev planterade idag. Vi får se om det blir något.
Salladen fortsätter att växa, förhoppningsvis kan vi äta lite av den snart.
Jag hoppas även på dillen. Vore skönt att kunna frysa in och ha i frysen till vintern. 
Persiljan är lite trög, men den kommer den med. Vore gott med lite färsk persilja på smörgåsen med skivad tomat och flingsalt.
Såg en blåvinge (av någon form tror jag) på en av zinniorna på trappen. Men vingarna är väldigt slitna om man tittar längst ner på den. Kul ändå att få se en sådan fjäril i trädgården. 
Ikväll ska jag packa extrakläder till jobbet, ställa klockan på ringning och imorgon börjar mitt "nya" liv. Har verkligen längtat efter att komma tillbaka till arbetslivet, få kollegor och känna att jag kanske gör skillnad för någon.
Dagens mat: Lax i röra med kokt potatis och gröna ärtor.

Veckans ord: Kultivator - Ett trädgårdsredskap som oftast har tre klor som man använder till att luckra jord, rensa ogräs eller lufta jorden med.