Gösta och Hemgjort smör

Fredag 
Idag är jag otroligt trött. Helt slut efter veckan. Först jobb, sluta tidigare och sen möte. Hem, laga tacos. Nu under kvällen såg vi på film, 'Four Rooms'. Första gången jag såg den filmen och jag kommer nog att fundera länge på vilken galenskap som jag såg. Piccolons minspel var någ bland det galnaste som jag sett. Quentin Tarantino är nog ett galet geni. Har sett flera av hans filmer och de är otroligt speciella och han verkar inte direkt spara på krutet.
Dagens mat: Tacos

Lördag 
Efter frukost blev det att åka till Borlänge. Det blev ganska många timmar där. Handlade två olika sorters lås, hänglås, gångjärn och bultar som jag ska ha till burbyggen. Vågar inte låta djuren ha olåst under nätterna och när vi inte är hemma. Sen handlade vi lite annat också. Åt lunch på IKEA, torskrygg i vitvinssås med potatis och toppat med räkor. Skönt att få komma iväg lite med Per och Lillisen. 
Vi handlade lördagsgodis på ICA Maxi i Borlänge. Älskar utbudet på lösgodis där. Finns så mycket roligt och gott att välja på. Vi hann knappt med att komma hem innan jag blev tvungen att laga middag. Sen blev det halvlugnt i en liten stund innan jag åkte iväg och tittade på några kaninhannar. Hade fem att välja på och valde den här filuren:
Han är inte blyg. Han nafsar på fingrarna om man sticker in dem i buren. Han slickar på ens fingrar och händer och han har ett sjujäkla skutt när han är lycklig. Per fick välja namn då namnen som jag hade tänkt inte passade honom. Per tyckte att han skulle heta Gösta, så det blev Gösta. Nu har jag en bra början på avelsdjur. Så nästa år blir det kaninungar här hemma. Ska bli så roligt att få börja igen. 
Dagens mat: Skink- och grön ärtsås med pasta

Söndag 
En lugn förmiddag. Vaknade till lite efter 03 natten till idag av att det ösregnade, det riktigt dånade och tydligen åskade det på en hel del med utan att jag märkte det. Mamma och pappa var hit en sväng på lite fika idag. Längesen vi sågs sist ❤️

Har egentligen inte haft några större planer för dagen. Men jag och lillisen provade att göra hemgjort smör. Vispade 5 dl vispgrädde i bakmaskinen och det var tur, för det tog ett tag innan kärnmjölken och smöret separerades. Sen sköljde jag ur smöret med så kallt vatten som jag fick i kranen och knådade/bytte vatten tills vattnet var helt klart. Knådade sedan in lite flingsalt. Fryste ner kärnmjölken (ska användas när jag ska baka istället för vanlig mjölk) och smöret kommer att provas ikväll hade jag tänkt.
Jag tänker att man måste våga prova olika saker, så man vet vart ens gränser går. Har vi inget smör hemma, men grädde i kylskåpet, så vet jag nu hur man gör eget smör om det skulle behövas. Jag tycker att man ska prova små som stora saker, men även våga utmana sig själv. Man kan mer än man tror ❤️.

Vi har några blommor i en cirkulär rabatt och jag tror att det är höstflox. (Ibland är det bra att kunna googla på bilder). Ska tydligen vara lätta att föröka. Såg att en blomma fått lite färgmutation (eller vad det kallas). Den var extra gullig tyckte jag.
Har fortsatt med "operation" rensa rabatter idag. Gör man lite varje dag så ser man skillnad ganska snabbt. Behöver lita handskar då jag ska dra upp lite större ogräs, så att jag inte gör illa mig.
Hittade en självsådd solros. Sådant är lite mysigt tycker jag ❤️🌻 Misslyckas ofta att odla dem, så då blir jag extra glad när det dyker upp självsådda. Förmodligen någon fågel som tappat den där.
Har gosat med alla kaniner och Ninni är lite tvär. Tror att hon eventuellt har någon form av "tonnårshormoner". Lite tjejsur sådär. Och ja, hon har fått påfyllt med hö och nytt vatten. 
Jag blir ju glad när jag ser hur många som har varit inne här och läst de sista 30 dagarna. Det värmer och jag är glad för alla er som hittat hit ❤️ Är det något ni undrar över, så är det bara att fråga.
Dagens mat: Pannkakor och hallonsylt 

Veckans ord: Pastörisering - När man till exempel hettar upp mjölk så att den ska hålla längre och för att skadliga ämnen ska försvinna.