Växthusfix och Recept

Fredag 
Idag är det första dagen som jag inte har ont i huvudet. Konstig men skön känsla. Är raspig i halsen, hostar och känner mig trött. Väntar på att den klumpiga känslan i halsen ska släppa. Får väl köpa något slemlösande, så ska väl även det ge med sig så småningom. Ska vara ensam hemma från imorgon till söndag och den tiden ska jag passa på att vila och kanske göra något mindre här hemma. Det finns planer på lugna aktiviteter. Vara ute lite om det är sol.

Luktviolen och gräslöken från egna frön fick flytta ut idag. Ska kanske plantera dem nu i helgen. Det tar ju inte många minuter. 
Sallaten har växt ännu mer, så nu är det bara att äta. Det kändes som en bra idé att sätta fyra olika sorter i en odlingsback och det blev det. Kul att inte bara ha en sort.
Kattmyntan har också vuxit mycket. Ska sätta ut den på lite olika ställen i trädgården då jag har några krukor. Glömde räkna dem idag. 
Persiljan och dillen växer också på. Längtar efter att få äta dem på en smörgås med tomater. Det är gott, eller göra kryddsmör och prova göra eget örtsalt.
Visste inte vad vi skulle äta idag. Per föreslog hemgjord pizza. Hade deg i frysen. Tog fram och tinade räkor och strimlad skinka. Hade konserverad annans som jag pressade ur lite vätska ur. Hittade en enkel tomatsås som man bara mixade ihop och bredde på pizzabottnarna. Frös in det som blev över.

Tomatsås 
400 g krossade tomater 
1 msk olivolja 
2 vitlöksklyftor (jag rev vitlöken)
2 teskedar socker 
0,5 tsk salt
1 krm mald svartpeppar 
1 tsk oregano 
1 tsk basilika 
Mixa ihop allt, sen är det klart. 
Receptet kommer från:
Tomatsås till pizza
Jag och lillisen plockade lite potatis idag. Det var en lagom aktivitet och hen hade otroligt roligt och gav sig in i potatisplockningen med liv och lust. Tyvärr så har jag aldrig någonsin tidigare fått en sådan otroligt dålig skörd av potatis när jag odlat. Nästa år blir det absolut inte 'Rocket'. Funderar på Cherie och Asterix. Men Amandine, Gourmandine och Connect är också otroligt goda. Jag har några månader på mig att fundera. 
Har smygit in i växthuset emellanåt idag och äntligen har jag fixat med tomatplantorna. Det skulle ha gjorts för väldigt länge sedan. Bättre sent än aldrig. 
Har jag tur så borde jag få lite tomater iår i alla fall. Man kan ju hoppas i alla fall. Måste rensa lite ogräs i växthuset också. Ska skörda lite också. Det kanske blir bra imorgon, att skörda alltså. Lite pyssel vill jag göra.
Dagens mat: Hemgjord pizza med räkor, skinka och annans.

Lördag 
Började morgonen/förmiddagen med att åka och veckohandla, då jag inte kunde göra det tidigare i veckan. Skönt att få det gjort. Det märks när man blir "sen" med veckohandlingen. Efter vi ätit lunch så drog Per och lillisen till husbåten och jag fick egentid hemma och den kommer att vara i minst ett dygn. 

Tog äntligen tag i att plantera om mina oerhört eftersatta jostabär. Hade hjälp av Dagny som slukade alla äckliga åkersniglar. 18 buskar som jag hoppas på ska må bättre, vi blev ett hejdundrans bra team. Det kommer nog att ta ett tag innan de gör det. Hade tur, det blev bara 1 liter jord kvar när jag var klar med alla plantor. Har några buskar med svarta vinbär som också skulle behöva lite kärlek och planteras om. Behöver mer jord till dem.
Efter att jag gjort iordning tomaterna och satt in dem i ugnen, så somnade jag i soffan med telefonen i handen. Måste vara väldigt trött, då det är ytterst sällan som jag somnar med en telefon i handen. Det blev god mat i alla fall. Det kämdes lite lyxigt.

Ugnsbakade tomater
500 g körsbärstomater 
1 tsk strösocker 
(1 msk torkade chiliflingor, jag använde inte)
1 msk olivolja
Salt 
Peppar
Värm ug upp ugnen till 130. Skölj och halvera tomaterna. Fördela dem i en ugnsform mee snittytan uppåt. Doppa olja och strö socker, (chili), salt och peppar över. Baka i ugnen i en timme. Låt sedan svalna något.
Receptet kommer från:
Elle - Bakade tomater

Grönkålschips 
300 g grönkål
Salt
0,5 dl olivolja 
Värm upp ugnen till 150°. Repa bladen från den tjocka bladnerven. Jag lade i geönkålen i en skål, hällde i olivolja och salt. Masserade ihop allt och spred ut över en bakplåtspappersklädd plåt. Rosta mitt i ugnen i mellan 15-20 min, tills de blir krispiga och knapriga.
Receptet kommer från:
Zeta - Grönkålschips
Har så mycket idéer över vad jag ska göra imorgon. Egentligen borde jag unna mig att ta det lugnt hela dagen. Men det finns saker som jag vill passa på att göra. Har en gedigen lista i bakfickan, bara att ta fram. Det är dock inga tunga saker som jag tänker mig.

Kvällsrundan tog 1,5 timme idag. Men då var det också väldigt mycket kaningos och en hel del vattning. Älskar kaningos och det kittlar så otroligt mycket när morrhåren åker runt i ansiktet på mig. Det värsta är att lyfta upp och ner dem, då de får panik trots att jag är försiktig med dem. Behöver en liten killkompis till dem. Har sett en på annons som jag är sugen på. Men Bodil behöver flytta ut först. De behöver ju vara relativt lika gamla. 

Dagens mat: Färsk pasta med ugnsbakade tomater, grönkålschips, parmesanost och lufttorkad skinka. 

Söndag 
Idag har det varit en städ-plock-tvättdag. Skönt att få undan lite. Imorgon blir det jobb. Ska bli skönt att få dagar med rutiner igen.

Ute var det kaos. En höna på rymmen. Hon vrålade som en tok när jag fick tag i henne. Bestämde mig för att vingklippa henne då hon är en av rymmarna. Jag är egentligen emot sådant  MEN jag ogillar skarpt arr de är i andras trädgårdar och härjar. De har en stor hönsgård och ytterligare några hundra kvadratmeter som är inhängnade. Ändå är de inte kvar. Alla utom Mini, Molly, Dora och Dagny kommer att vingklppas. Sen rymde dn av tupparna. Ninni undrade vad det var för oväsen och tittade nyfiket ut..
Rakel och Vilhelmina blev glada i den dagliga dosen med grönt. Kom på att jag glömde fota Bodil, men det kommer fler dagar.
Sen kom jag på att jag hade lite småsaker att plocka ihop i trädgården då gräset ska klippas imorgon. Det tog också sin lilla tid.
Dagens mat: Kålpudding med sås, kokt potatis, ungsrostade tomater,  inlagd gurka och grönkålschips.

Veckans ord: Växtförädling - När man tar fram sorter som har bättre egenskaper