Camillas Lilla

Honungssmör och Äppelfunderingar
Veckan har gått fort och jag känner att jag inte riktigt hänger med. Imorgon blir det en semesterdag och då ska jag vara med på Pers jobb och det ska bli lite trevligheter. Det ska bli riktigt kul, har sett fram emot det sen i mitten av sommaren. 
 
Har provat att göra något som kallas 'Honungssmör'. Hittade receptet i boken 'Modern Självhushållning' skriven av Anders Rydell och Alva Herdevall. Ni vet den där rosa boken som jag köpte nyligen? Har läst över halva boken och det är en del nytt! Däribland 'Honungssmöret'. Det ska gå och använda på rostade mackor, i gröten men även som fyllning och frosting till kakor och bakelser enligt författarna. Kul med nya recept och en kombination som jag inte trodde fanns. Tyckte att det var gott men udda när jag smakade den.
Honungssmör, 200 g
100 g smör
100 g flytande honung 
1 nypa salt
Några droppar citron
 
Låt smör och honung få rumstemperatur. Vispa eller mixa med handmixer ner honungen i smöret (jag använde elvisp). Smaka av med salt och citron. Förvara i tätslutande glasburk med lock i kylen, håller minst i 4 veckor.
Receptet finns på sidan 88 i kapitlet 'Starta ett mikromejeri'
 
Har inte hunnit med något i trädgården under veckan heller, men det får bli som det blir med det känner jag. Det viktigaste är att ta hand om djuren.
Vaktlarna är helt galna i salladsblad. När de ser att jag kommer med salladen så springer de mot nätet och pickar. Sen är de som små mini-kamp-hundar. Rycker och sliter loss bitar som de äter och springer iväg med. Ska odla sallad enbart till dem nästa år. Det står högt på min odlingslista.
Har så mycket vaktelägg just nu att jag bestämt mig för att frysa ner ägg, så jag har egna ägg till julbaket iår. Ska försöka hinna med det i helgen. Förra året fick jag köpa och det kändes så otroligt fel. Har man ägg, så får man spara. Både vaktlarna och hönsen kommer att gå i vintervila framöver och då blir vi utan egna ägg.
Har börjat prenumerera på en ny tidning som också kommer fyra gånger per år, precis som 'Höns som hobby'.
Det står om olika växter/träd/buskar och annat som trivs i lite högre zoner. Likaså verkar det vara reportage om olika djur och blommor. Ett reportage som jag fastnade för handlade om äppelodlingar i norr och sedan kom 'Tio sorter att prova om du vill odla äpple i norr'. Jag sitter ju redan nu och letar sorter som vi skulle kunna tänkas köpa och plantera den dagen vi köper ett eget ställe. Hittade två stycken sorter som jag redan nu känner mig sugen på att köpa den dagen det blir dags.
Jag vill ju ha äpplen som man kan äta, göra cider, äppelmos, äppelpaj, saft och annat gott. Sen gillar vi här hemma saftiga äpplen men de får också gärna vara lite krispiga och ha god smak.