Libbstickefrön och Kaninmat

Måndag
Är helt slut idag. Har bara tagit det lugnt sedan jag kom hem. Gjort mina vanliga sysslor under kvällen och inte gjort mer än jag behövt.
Dagens mat: Stekt kött i svampsås och kokt potatis. Ärtor och majs.

Tisdag 
Fick åka och snabbhandla efter jobbet. Köpte nämligen falukorv och grädde. Jag har tagit på mig att laga morgondagens mat idag, korvstroganoff. Sen gick jag ut och samlade in fröer av libbsticka. Fanns mycket. Tog två kronor. Det får räcka, då det blev väldigt mycket fröer.
Satte mig och hade lite gos-terapi med kaninerna, Rakel verkade gilla det mest. Hon kröp upp dit själv. Sedan började hon att gnissla tänder och de för tydligen så när de är nöjda, läste att det engelska ordet var 'Tooth purr'. Så härligt ❤ man blir verkligen lugn av trädgård, djur, skog och vatten. Kvällsgos kommer det att bli väldigt ofta framöver. Allt för att de ska acceptera att bli lyfta och hanterade.
Dagens mat: Pytt med grönsaker och bacon med spaghetti. 

Onsdag 
Veckohandling efter jobbet, hem, äta mat, köra igång en tvättmaskin och sen ut och städa hos alla fyra kaniner. Ninni blir sur och sliter i sin tunnel och spaden som jag använder när jag städar ur hebnes bur, medan Bodil, Vilhelmina och Rakel gömde sig. Sen blev de överlyckliga när jag kom med en massa godsaker. De får väldigt mycket olika örter och annat att äta än hö och gräs.
  • Citronmeliss
  • Mynta i olika smaker
  • Oregano 
  • Timjan
  • Jordgubbsblad
  • Tistlar
  • Blåbärsris 
  • Hallonris
  • Svartvinbärsblad
  • Rönn
  • Maskrosblad 
De älskar variationen i maten. Jag trodde inte att de skulle vara så förtjusta i örterna som de är. Tistlarna verkar vara godis för dem, helt galet, men roligt att de gillar dem.  
Har vattnat i växthuset och det blev lite mycket tomatplantor där. Men det börjar komma tomater och en massa blommor. Så jag har gått runt och skakat på blomklasarna för att pollineringen ska bli bättre. Skulle behöva ett gigantiskt växthus för att få plats med allt som jag vill ha plats med.
Måste också visa hur fin salvian blivit. Helt fantastiskt fin tycker jag till och med.
Funderar på att sätta örter i fullstora pallkragar nästa år, så att kaninerna får ännu mer örter nästa år. Ska läsa på mer om det finns örter som kaniner kan äta/gilla.
Dagens mat: Korvstroganoff och matvete med gurka. 

Torsdag 
Idag har jag varit trött. Mycket nya intryck, lokaler och ansikten. Hem, duscha och laga mat. Sen har tiden bara rusat förbi. Har gosat med kaninerna och fixat mat och vatten till dem. Trodde verkligen inte att jag skulle kunna gosa med dem, men det kan jag och idag har Vilhelmina gnisslat tänder, så hon måste ha gillat att gosa. Har tittat lite i två tidningar som jag fått idag. Tycker att det är mysigt att bläddra i dem. Inspiration. 
Imorgon är det fredag igen, ska hämta ett paket. Har beställt en uppladdningsbar läslampa som jag ska ha i husbåten när jag ska läsa.
Dagens mat: Stekt köttbit av fläsk med potatisklyftor, kallrörd sås med honung i, steka champinjoner, stekt majs, gurka och tomat.