Husbåt och Egenodlade tomater

Fredag 
Efter jobbet blev det att åka och hämta paket,  hade skickat efter en läslampa som jag ska ha i husbåten. Vidare in på Dollarstore och köpte myggmedel som också ska till husbåten. Då hade de halva priset på planteringskrukor. Så istället för 20 kronor kostade de 10 och de hade en diameter på 18 cm. Precis vad jag letade efter.
En lugn kväll då det blev väldigt regningt. Somnade till och med till en stund i soffan nu innan jag var ut till djuren.
Imorgon ska vi alla till husbåten. Spännande då lillisen aldrig sovit borta över natten. Så imorgon förmiddag blir det att fixa iordning allt för att sen åka iväg en natt och sova där.
Dagens mat: Familjepizza

Lördag 
En sovmorgon och sen blev det full fart. Bakade focaccia och kladdkaka som skulle med till husbåten. Vattna planteringar och i växthus. Plocka gräs och byta vatten till Ninni, Bodil, Vilhelmina och Rakel. Fylla på mat och vatten till hönsen. Packa, fråga om saker var med, småstäda. Jag plockade tomater och sallat ifrån odlingarna och tog med.
Jag blir så glad varje gång jag ser backnejlikorna hemma. Sen tänker jag på att jag har odlat dem från frö och inser hur billigt man kan komma undan om man lyckas med att få fröerna att gro, för en planta är oftast väldigt dyr och ska man då ha flera plantor så blir det väldigt dyrt.
När vi gick till husbåten så hittade vi lite fina kantareller på vägen. De får vi göra något med imorgon, då jag glömde dem till maten idag.
Det börjar bli fint och mysigt i husbåten nu. Den blir perfekt med sina 20m² för oss fyra. Det fattas bara en sängplats och lite mer piff.
Tyvärr har det blåst väldigt mycket här idag, Men till sjutiden blev himlen blå och det blev vindstilla. Önskar nästan att det varit tvärt om. Men sen kom det en regnskur. Tror vi haft alla väder idag förutom snö och hagel.
Dagens mat: Grillad fläskkarré, potatissallad, aioli, hemodlad sallad, hemodlade tomater och gurka. 

Söndag 
Vi gick och lade oss tidigt igår. Alla somnade även tidigt och det var så otroligt skönt. Sov skönt också. Så skönt att komma hemifrån och bara få vara. Inga krav på att göra hundra saker. Såhär avslappnad som jag har varit nu har jag inte varit på hur många månader som helst. Såg en väldigt stor rovfågel på himlen, hörde lommen och såg en ekorre. Men det blåste väldigt kyligt.

Skördade potatis i pallkragarna. Blev ganska besviken över hur lite det var. Det här är en halv pallkrage i hinken...Kommer aldrig att köpa 'Rocket' igen. Nästa år blir det 'Cherie' och så hoppas jag på ett bättre utfall. 
Såg idag att stjärnflockorna fått fröer. Då passade jag på att plocka en massa fröer. Jag hoppas på att de kan gro så jag får ännu fler plantor. Det är värt att testa i alla fall.
Idag fick Ninni komma ut i sele en stund. Hon hatar verkligen att bli buren i famnen. Men vi övar vidare. Hon fick hälsa på sina nya kompisar. Hon nosade väl, men de andra var mer intresserade av henne. Trodde först att hon kanske skulle bli sur, men inte.
Gosar varje dag med Rakel, Vilhelmina och Bodil. De ogillar att bli lyfta MEN när de väl är i knäet/famnen så är de nöjda och Rakel väll väldigt gärna gosa in sig vid min hals.
Har skördat en massa gräslök idag. Den ska jag klippa i bitar och frysa ner nu ikväll. Är glad över hur mycket gräslök jag kunde skörda idag. Vågar jag hoppas på att kunna skörda ytterligare en gång iår?
Jag blir så glad varenda gång jag ser en humla i blommorna. Tycker att de ser så otroligt mysiga och fluffiga ut och jag vill ha väldigt mycket pollinerare i trädgården. 
Nu börjar björnbären på att ta form. Jag hoppas verkligen på att vi kommer att hinna få smaka dem, att de hinner mogna innan hösten. 
Nu har vi provat att äta alla fyra sorters sallat och det var verkligen gott. Kul med så olika smaker dessutom. 
Jag köpte en blåbärsbuske som hette 'Elisabeth' och den hade verkligen stora blåbär. De är ganska goda också. Ska ta mig tid någon eftermiddag att plantera ner dem.
Växthuset väller över av tomater iår. Persikoträdet trivs mycket bättre där inne i växthuset. Synd att jag inte får fler paprikor bara. Det hade varit önskvärt. 
Blodtoppen tycker jag är en fin perenn. Den har jag också satt från frö. Jag hoppas på att den tar sig till nästa år så jag kan börja göra egna buketter.
En som ville ha lite gos var Dagny. Hon skrek rakt ut tills jag plockade upp henne. När hon blev upplockad så blev hon tyst och nöjd. En av mina två äldsta tanter.
Dagens mat: Ugnsstekt lax, hemodlad färskpotatis, kall sås med senap och dill, stekta kantareller, gröna ärtor, gurka och tomat.

Veckans ord: Kretslopp - Betyder att något går runt, runt i en evighet