Camillas Lilla

NĂ€r man vet vad man vill ha đŸ„
IgÄr lade jag in en annons pÄ en hemsida, tÀnkte testa om nÄgon ville sÀlja Àgg till mig MEN jag kanske har för hÄrda krav pÄ dem. Jag vet vad jag vill ha och jag vÄgar berÀtta hur jag vill ha det. Varför vara nöjd med nÄgot medelmÄttigt nÀr man kan fÄ nÄgot riktigt bra.
 
Jag har erfarenheter av att köpa Àgg som inte klÀcks och alla skyller pÄ att man inte kan veta hur ett klÀck gÄr. Visst kan man inte sÀga exakt. Men jag har klÀckt kycklingar mÄnga gÄnger och sist jag hade höns (för nÄgra Är sedan) och nÀr jag tog mina egna Àgg sÄ var det mellan 90-100% som klÀcktes. MÄste ha haft bra tuppar...
 
Sist jag "köpte" Àggen fick jag dem gratis mot att jag betalade 25:-/klÀckt kyckling. Han sade Àven att jag kunde rÀkna med att fÄ ca 7 stycken kycklingar av 12 Àgg och han hade vÀldigt rÀtt. Han visste vad han pratade om. Inte som andra som ska ha mellan 10-50kr/styck för Àgg och sÄ klÀcks inget eller ett. DÄ kÀnns det som om folk lurar en.
 
Sen att kalla alla renrasiga höns för avelshöns Ă€r fel, de har vĂ€l inte varit utstĂ€llda och bedömda? Hur ser avelslinjerna ut? Är det exakt rĂ€tt fĂ€rgteckning pĂ„ dem? SĂ„llas de med fel fĂ€rg ut? Skickas Ă€gg i fel form till inte ont anande mĂ€nniskor? Är Ă€ggfĂ€rgen rĂ€tt? VĂ€ger Ă€ggen sĂ„ mycket som de ska? AnvĂ€nder de djur i rĂ€tt viktklass? LĂ„ter de bli att anvĂ€nda djur med minsta defekt? Skulle kunna stĂ€lla dem som hĂ„ller pĂ„ Ă€nnu fler frĂ„gor. 
 
Jag tycker att det hÀr har gÄtt till överdrift. Jag kan förstÄ att man tar betalt för en nyklÀckt kyckling och att man lÀgger pÄ ett x antal kronor per vecka och att man sÀljer unghönor/vÀrpklara höns för mellan 150:- till 300:- dÄ de kostat i mat och strö med mera. Men att inte ha koll pÄ befruktningen pÄ Àggen och ta överpriser Àr sÄ fel och dessutom kalla helt vanliga Àgg för avelsÀgg Àr Ànnu vÀrre enligt mig. RÀtt ska vara rÀtt. Stor skillnad pÄ renrasiga höns och avelshöns.
 
Anledningen till att jag vill ha Àgg och klÀcka Àr att jag inte vill ha in sjukdomar och kvalster till mina andra höns. Har gjort den missen förut och det Àr det inte vÀrt i mina ögon. Det blir bara onödigt lidande för hönsen och hur mycket extrajobb som helst. 
 
Lade i alla fall in följande annons:
 
Hej! Jag söker Ă€gg att klĂ€cka och vill gĂ€rna ha en kombinationsras 🐣 Plymouth Rock, Sussex eller Orphington, ingen blandras. Mina tre damer behöver nĂ€mligen nĂ„gra till i flocken. 12 Ă€gg Ă€r jag ute efter och jag Ă€r inte intresserad av dvĂ€rgraser. Allra helst runt Hedemoratrakten, dĂ„ jag vill Ă„ka och hĂ€mta sjĂ€lv. Dvs inte intresserad av Ă€gg som skickas pĂ„ posten. Vill Ă€ven att ni har hyfsad kontroll pĂ„ befruktningen. đŸ„
 
 
Men jag tror inte att nĂ„gon vĂ„gar svara pĂ„ den 😅
 
Mina tre damer, Prillan, Ärtan och Höna-Pöna söker efter fler flockmedlemmar dĂ„ de kĂ€nner sig lite ensamma och oflockliga dĂ„ de Ă€r lite för fĂ„ för att kĂ€nna sig bekvĂ€ma.