Camillas Lilla

Ny äppelpaj för mig
 
Det här receptet hittade jag i en FB-grupp och jag blev sugen på att testa, då det är roligt att prova äta nya saker. Jag är van med äppelpaj med smuldeg och vaniljsås till det. Men den här äppelpajen med vaniljglass var riktigt god! Receptet kommer från;
 
 
Och för en gångs skull har jag inte ändrat något i receptet överhuvudtaget. Kommer lätt att göra om det här receptet någon gång.
 
Knäckig äppelpaj 
6-7 äpplen som har fast fruktkött
2 tsk kanel
2 msk strösocker
 

150 g smör
1,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl vispgrädde
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl eller glutenfri mjölmix
0,5 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena, blanda med socker och kanel och lägg i en pajform på cirka 26 cm i diameter.
3. Smält smöret i en stekpanna eller kastrull tillsammans med strösocker, sirap och mjölk.
4. Blanda ner havregryn och vetemjöl blandat med bakpulver och salt och rör till en jämn smet. Ta av från värmen.
5. Fördela smeten över äpplena i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter, tills pajen är gyllenbrun.
7. Serveras ljummen med vaniljsås eller glass!