Camillas Lilla

Äntligen egentid och Sättlök
Fredag 
Jag läste nyligen i en hönsgrupp där folk gnällde på andra människor som kläckte äggen i en äggkläckningsmaskin och inte lät hönorna ruva och uppfostra kycklingarna själva. Vet ni vad? Alla hönor VILL INTE ruva. Hade jag haft hönor som hade ruvat så hade de gladeligen fått göra det, men mina är totalt ointresserade, de vimsar hellre runt utomhus och letar efter smaskiga saker att äta. Dora gjorde det för ett par år sedan, men hon tyckte nog i efterhand att det inte var något för henne då hon inte försökt igen. Man kan inte tvinga höns att ruva om de inte vill.
Nu är det 11 dagar kvar innan hönsäggen förhoppningsvis kläcks. Tittade till ankäggen och de lever fortfarande också. Där är det 12 dagar kvar, om jag inte räknat fel.
Den här dagen blev inte så som jag tänkt mig, men den blev bra ändå. Inget pluggande idag. Åkte och veckohandlade under eftermiddagen och hämtade mina böcker som jag beställt. 
Gjorde Kycklinglasange idag och hujeda mig va gott det var. Lade till 2 dl creme fraiche, då jag tycker att ren tomatsmak kan bli beskt. Hade även i 1 tsk torkad basilika.
Kycklinglasange 
2 gula lökar 
2 morötter 
2 vitlöksklyftor 
600 g kycklinglårfilé
2 msk olivolja 
3 msk tomatpuré
400 g krossade tomater (500 g)
3 dl vatten 
1 hönsbuljongtärning 
1 tsk torkad basilika (1 kruka basilika)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar 
2 dl creme fraiche (finns inte i orginalreceptet)
Ca 10 lasagneplattor (jag behövde 6)
250 g mozzarella 
Sätt ugnen på 175°.
Skala lök och morötter och skär dem i 1x1 cm tärningar. Skala och finhacka vitlöken.
Strimla kycklingfiléerna. Bryn i olivolja i en stekpanna med höga kanter. Tillsätt lök, morötter och vitlök och låt bryna i någon minut. Tillsätt tomatpuré.
Tillsätt krossade tomater, vatten och hönsbuljongtärning. Låt koka i ca 10 minuter. Strimla och tillsätt basilikan (eller tillsätt den torkade. Salta och peppra. Tillsätt creme fraiche efter de 10 minutrarna och låt koka ihop.
Häll lite fyllning i botten på en ugnsform. Lägg på plattor. Lägg på fyllning igen, lägg på lasagneplattor och lägg på fyllning (så gjorde jag). Avsluta med fyllig. 
Skiva mozzarellan och lägg skivorna överst i formen. Sätt in i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Servera med grönsallad.
Receptet kommer från:
Dagens mat: Kycklinglasange

Lördag 
En Camilla-dag. Efter frukost åkte jag på barnloppis, men så mycket barnloppis var det inte. Hälften kanske var det. Klar på 10 minuter sen åkte jag till Borlänge och inhandlade kornkross och havrekross. Skönt att få det gjort. Hade jag bott större och haft större förvaringsmöjligheter så hade jag köpt på mig mycket mer än en säck av varje. Köpte även sättlök av rödlök. In på Blomsterlandet och där hittade jag sättlök av silverlök.
Jag önskar att sättlök gick att köpa i lösvikt, då det här blir alldeles för mycket för mig. Men ska ge bort till mamma och syster. Bättre att ge bort än att det blir oanvänt. 
Sen blev det att umgås med syster, mamma och pappa ❤️ Saknar dem så mycket mellan varven. Inte lätt när vi är sjuka så mycket här hemma, man får ta de tillfällena som kommer emellanåt och umgås.
Nu har många tomatfröer börjat gro, så roligt att se. Längtar efter att de ska bli större. Ska bli kul att plantera om dem sen.
Några frön av blå bolltistel har också kikat upp. Älskar den blomman, tycker att den är så otroligt fin. En perenn. 
Dagens mat: Hemgjorda gyros med bröd och grönsaker (syster lagade maten)

Söndag 
En lugn dag, som har känts skön. Har varit ute lite under förmiddagen och tagit en lugn promenad. Har småplockat, busat och läst.
Kom på att jag var tvungen att laga mat innan hockeyn började vid 15. Jag gjorde en matpaj på det som fanns i kyl och frys, men även mina hemodlade tomater, som jag delade på mitten och lade på pajen innan den åkte in i ugnen. Tycker att pajer är lite roliga att göra. Den blev väldigt vacker och vårig tycker jag. 
Matpaj
1 förpackning pajdeg
2 nävar strimlad skinka
1 dl prästost
1 dl strimlad piplök
150 g fetaost (tärnad)
Körsbärstomater (några)
3 ägg
3 dl mjölk
Flingsalt 
Svartpeppar 
Chiliflakes 
Rulla ut pajskalet i en smord form, nagga i botten på den. Förgrädda pajskalt i 175° i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Blanda skinkan, fetaosten, piplöken och prästosten i en skål.
Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
Ta ut pajskalet när det är klart. Sprid ut fyllningen i pajskalet och häll i äggstanningen. Halvera körsbärstomaterna och sprid ut dem över pajen. 
Sätt in i ugnen på 175°, låt stå tills äggstanningen har stannat. För mig tog det 40 minuter. 
Idag har det snöat igen, är så trött på det här. Vill ha vår nu, helst igår. Snön har legat ända sedan november. Det är väl därför man är så trött på det här nu. Vill ha sol, värme och ännu mer fågelkvitter. 
Båda gurkfröna som jag satte har grott. Det är riktigt spännande. Nu hoppas jag på att plantorna inte kommer att få spinn.
Under eftermiddagen blev det hockey, tyvärr förlust, hoppas på att de vinner på tisdag och torsdag. Småplockat lite. Skönt med en lugn dag i alla fall. Ska göra klart det lilla skolarbete som är kvar ikväll. Sen får jag ta nya tag imorgon. 
Dagens mat: Paj med skinka, fetaost, prästost, piplök och tomater.

Veckans ord: Abrovinsch - Betyder listig lösning enligt SAOL.